12. Festiwal Mastercard OFF CAMERA zbliża się wielkimi krokami! A już teraz prezentujemy TOP 5 dyrektor artystycznej festiwalu Ani Trzebiatowskiej. Sprawdźcie, czego jej zdaniem nie można w tym roku przegapić!
GLORIA BELL
Amerykański remake nieanglojęzycznego filmu, który odniósł sukces, to popularne, acz niewdzięczne zadanie. Ale kiedy to sam reżyser oryginału podejmuje się takiego wyzwania, nie tylko szanse powodzenia są dużo większe, ale i presja. "Gloria Bell” to znakomity przykład udanej auto-adaptacji, która jest przede wszystkim sukcesem reżysera, Sebastiána Lelio, ale niewątpliwie wiele zawdzięcza godnej następczyni pierwotnej Glorii, Pauliny Garcii, czyli genialnej jak zawsze Julianne Moore. Gloria to nieco ekscentryczna kobieta w średnim wieku, która tylko z pozoru prowadzi monotonne życie. Jest po rozwodzie, jej dzieci są dorosłe i zajęte własnymi sprawami, a Glorię rozpiera energia i nie jest gotowa na egzystencję dyktowaną jej przez społeczne normy. Eksperymentuje więc, a my mamy okazję towarzyszyć jej w tych przygodach. Polecam wszystkim, którzy lubią wielowymiarowe postaci, dobrą muzykę i znakomite aktorstwo, naprawdę warto.
TYREL
Laureat drugiej edycji festiwalu, Sebastian Silva, powraca do Krakowa ze swoim najnowszym filmem - kolejnym intrygującym, i bardzo zabawnym, studium społecznych norm, uprzedzeń i oczekiwań, z którymi zmaga się tytułowy bohater. Tyler, bo tak naprawdę ma on na imię, przyłącza się do “męskiej wyprawy” swojego najlepszego przyjaciela, ale dość szybko orientuje się, że być może nie był to najlepszy pomysł... Silva w przenikliwy i ironiczny sposób analizuje zachowania młodych mężczyzn w grupie, ich reakcje, tendencje do wywoływania bezsensownych konfliktów oraz sposoby ich łagodzenia. Fantastyczne aktorstwo, znakomite dialogi i ciekawy społeczny komentarz, adekwatny nie tylko do amerykańskiej, ale i europejskiej rzeczywistości.
ALL ABOUT NINA
Niewiele jest filmów, które w bezpardonowy, ale jednocześnie mądry sposób ukazują problemy współczesnego pokolenia trzydziestolatków, którzy, mimo najlepszych chęci, “nie ogarniają”. Nina Geld z mniejszym i większym powodzeniem uprawia sztukę komedii stand-up, która okupiona jest okrutnymi nerwami łagodzonymi alkoholem. Niebezpiecznie dużą ilością alkoholu. Nina sprawia wrażenie kobiety, która ma wszystko pod kontrolą, jest twarda, przebojowa, nie boi się mówić o swoich potrzebach. Ale pozory mylą, a poza, którą przyjmuje Nina to sposób na przetrwanie. To, co zachwyciło mnie w filmie Evy Vives to jej brutalnie szczera analiza nie tylko kobiecej psychiki i wpływu społecznych uwarunkowań na wybory, których dokonujemy, ale także tego jak pozornie liberalny świat artystycznego wyrazu nierzadko posługuje się bardzo archaicznym kodeksem moralnym. W postać Niny wcieliła się rewelacyjna Mary Elizabeth Winstead, a u jej boku, między innymi, rapper/aktor, Common, oraz Camryn Manheim. Koniecznie.
RAFIKI
Niewielu filmowców może się pochwalić debiutem, który trafił do selekcji festiwalu Cannes, ale kenijska reżyserka Wanuri Kahiu należy do tej grupy. Jej “Rafiki” to barwna, mądra i szczera opowieść o fascynacji pomiędzy dwoma młodymi kobietami, Keny i Ziki. Kahiu niczego tu nie upiększa - pokazuje przedmieścia stolicy Kenii w całej ich skomplikowanej (i homofobicznej) naturze. Film pierwotnie trafił na listę zakazanych w Kenii produkcji, ale po licznych protestach znalazł się w dystrybucji i odniósł duży sukces. A co ważniejsze, widzowie, którzy do tej pory nie mieli okazji oglądać postaci, z którymi mogli się utożsamiać, po raz pierwszy zobaczyli historię która była im bliska, i w której mogli się odnaleźć. “Rafiki” to kolejny dowód na to, że kino może nie tylko odwzorowywać, ale także kształtować rzeczywistość.
KOBIETA IDZIE NA WOJNĘ
Drugi po “O koniach i ludziach” film Islandczyka, Benedikta Erlingssona, to słodko-gorzka feministyczna opowieść o Halli, nauczycielce muzyki, która prowadzi podwójne życie jako wojująca działaczka na rzecz ochrony środowiska. Halla kocha swój chór, ale w wolnych chwilach z pasją sabotuje lokalną hutę aluminium i naraża się na szereg związanych z tym niebezpieczeństw. Ale misja Halli staje pod znakiem zapytania w momencie, w którym okazuje się, że kobieta ma realną szansę na spełnienie swojego odwiecznego marzenia, czyli adopcji dziecka. Zabawna, wzruszająca, fantastycznie zrealizowana opowieść o pasji, poświęceniu, samotności i walce o lepsze jutro.