Na ekranizację głośnej powieści Joanny Bator, „Ciemno, prawie noc” trzeba było czekać długo. Zwiastun wskazuje jednak, że było warto. Znajdujemy się w samym środku rzeczywistości wykreowanej przez polską pisarkę, okraszonej wizją reżysera – Borysa Lankosza. Takich baśni nikt nam nie czytał w dzieciństwie.
Już po zwiastunie możemy się domyśleć, iż reżyser uważnie wsłuchał się w głosy „Ciemno, prawie noc”. Napisana w konwencji baśni powieść Joanny Bator, ulokowana jest w Wałbrzychu. Do tego miejsca powraca dziennikarka Alicja Tabor (w tej roli Magdalena Cielecka), która będzie przyglądać się tajemniczym porwaniom dzieci oraz zmierzy się sekretami swojej rodziny. Dziennikarka poszukując prawdy uwikła się w intrygę kryminalną, która połączy zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość oraz samą Alicję w jeden miraż. Powieść Bator odkrywa świat prowincjonalnej biedy, w której tragedie mieszkańców stają się poniekąd reportażem, jednak w barwach realizmu magicznego. Borys Lankosz, reżyser słynnego „Rewersu” (2009) oraz „Ziarna prawdy” (2015) prezentuje świat mroczny, rozbujany szaleństwem, krwawą przygodą, ponurym rytmem.
Poza Magdaleną Cielecką na ekranie zobaczymy Marcina Dorocińskiego, Dawida Ogrodnika, Aleksandrę Konieczną, Elizę Rycembel, Dorotę Kolak oraz Piotra Fronczewskiego.
Producent filmu, Leszek Bodzak (Aurum Film) powiedział, że wraz z reżyserem filmu nazywają „Ciemno, prawie noc” swoistym połączeniem psychodelicznego kina Davida Lyncha oraz społecznego spojrzenia Kena Loacha. „To z jednej strony mystery thriller, a jednocześnie współczesna baśń, w której zwyczajnie prawa logiki nie działają, chociaż rzeczywistość jest realna. To specyficzny projekt łączący tematy genezy przemocy, dziedziczenia zła, pamięci, biedy czy dojrzewania do macierzyństwa. Jednak to przede wszystkim opowieść o walce dobra ze złem w symbolice wyniesionej z prozy Joanny Bator.”
Zapowiada się prawdziwy hit, który już z pewnością grzeje sobie miejsce na przyszłorocznym festiwalu w Gdyni.
Film trafi do kin 22 marca 2019 roku.
Julia Smoleń
Foto: Adam Golec/Aurum Film