Wybuchy, pościgi, strzelaniny – tak zwykle wyobrażamy sobie codzienną pracę szpiegów. Film „The Operative” z Diane Kruger i Martinem Freemanem w rolach głównych przekonuje, że prawda o tym tajemniczym zawodzie jest znacznie mniej widowiskowa.
Kiedy przeczytałam scenariusz, od razu wiedziałam, że to projekt dla mnie – przyznaje w wywiadach aktorka Diane Kruger. „The Operative” to thriller szpiegowski, opowiadający o Brytyjce Rachel, podejmującej pracę w charakterze szpiega i na zlecenie Izraela inwigilującej irańską firmę technologiczną, podejrzewaną o związki z tamtejszym programem atomowym. Jej praca w niczym nie przypomina jednak przygód Jamesa Bonda czy Jasona Bourne’a. Oficjalnie Rachel jest nauczycielką angielskiego i francuskiego, a jej życie, nawet w szpiegowskim wydaniu, składa się głównie z oczekiwania, obserwacji oraz nużącej bezczynności.
„The Operative” to izraelsko-niemiecka koprodukcja, zrealizowana na podstawie bestsellerowej książki „The English Teacher” Yiftacha Reichela Atira. W głównych rolach obok Diane Kruger wystąpił także znany z „Hobbita” Martin Freeman, często pojawiający się na małym ekranie Kanadyjczyk Cas Anvar („The Expanse”, „Wirus”), a za reżyserię odpowiadał Yuval Adler, twórca filmu „Betlejem” z 2013 roku. „The Operative” po raz pierwszy został pokazany widowni kilka dni temu podczas Festiwalu Filmowego w Berlinie.
Podobnie jak podczas premiery na czerwonym dywanie, także i w filmie całą uwagę skupia na sobie odtwórczyni głównej roli, Diane Kruger. Z pochodzenia Niemka, przez całe życie podróżowała po Europie. Uczyła się baletu w Londynie, pracowała w Paryżu jako modelka, grała w hollywoodzkich superprodukcjach („Troja”, „Skarb narodów”, „Bękarty wojny”, „Mr. Nobody”). Nieustanne przenosiny pomogły jej poszerzać umiejętności językowe – aktorka mówi płynnie po niemiecku, angielsku i francusku, co ułatwiło jej wcielenie się w postać oderwanej od narodowości i korzeni Rachel. Pozbawiona rodziny, przyjaciół i bliskich kobieta, z łatwością zmienia miejsce zamieszkania i szybko odnajduje się w nowych okolicznościach.
W kontekście „The Operative” warto zwrócić także uwagę na pojawiający się tu i ówdzie wątek szpiegowski, który gra ważną rolę nie tylko na poziomie fabuły filmu. Yiftach Reichel Atir, autor książkowego oryginału, przed rozpoczęciem kariery pisarskiej pracował jako oficer wywiadu, a słynny izraelski Mossad zapewnił Diane Kruger profesjonalny, szpiegowski trening, który pomógł jej wiarygodnie odegrać postać Rachel. Temat inwigilacji, intryg i tajnych akcji z pewnością dodaje „The Operative” atrakcyjności, jednak równocześnie rzuca mu prawdziwe wyzwanie. W ostatnich latach, w szczególności na małych ekranach, niejednokrotnie mogliśmy śledzić porywające szpiegowskie historie w rodzaju „Homeland” (2011-2019), „Nocnego recepcjonisty” (2016) czy dostępnej od niedawna „Małej doboszki” (2018-). Czy „The Operative” dorówna im poziomem i wciągnie widzów w przedstawiany świat? Mieszane recenzje, jakie ukazały się po pierwszych berlińskich pokazach, podają to w wątpliwość.
Kaja Łuczyńska