Image
mistyczny

W tym roku wydarzenie pod patronatem Grzegorza Hajdarowicza - konsula honorowego Federacyjnej Republiki Brazylii w Małopolsce i na Śląsku przebiegało na innych zasadach niż zazwyczaj. Z przyczyn covidowych Grzegorz Hajdarowicz nie był w stanie dotrzeć na pokaz filmu. Mimo przeciwności losu, za pomocą Internetu, udało wyświetlić się krótki filmik pozdrawiający uczestników festiwalu oraz wprowadzający widzów w klimat brazylijskiego świata. 

 

Na wielkim ekranie klimatycznego Kazimierza zdecydowano się wyświetlić film „Wielki mistyczny cyrk”. Reżyserem dramatu z 2018 roku jest Carlos Diegeus, czyli jedna z głównych postaci nurtu filmowego „Cinema novo”. Dzieło, jakim jest „Wielki mistyczny cyrk” zostało nobilitowane jako brazylijski kandydat do nieanglojęzycznego Oscara w minionym czasie, a debiutowało ono na 71. Międzynarodowym festiwalu w Cannes. Nie zabrakło w nim również polskiego wątku, jakim jest dość krótka, ale wyrazista i znacząca dla fabuły rola Dawida Ogrodnika. Zapewne nikomu wcześniej nie było dane widzieć Dawida jako akrobatę cyrkowego, więc jest to niewątpliwie powód do obejrzenia tego filmu. Z większych nazwisk globalnego show-biznesu pojawia się tam również laureat Cesara, Vincent Cassel. 

 

„Wielki mistyczny cyrk” posiada nietypową formę filmową, gdyż dzieli się na kilka części, wszystkie związane z pokoleniem rodziny danego czasu. Za kurtyną dość przewidywalnego toku narracyjnego i dających szansę pogubienia, zagmatwanych pokrewieństw, kryje się opowieść o autorytarnych postawach członków rodziny względem siebie, zwłaszcza na linii rodzic-dziecko. Reżyser pokazuje spadek rodu w hierarchii społecznej, od dobrze usytuowanych ludzi wykonujących powszechnie szanowane zawody jak lekarz, do właścicieli upadłego cyrku i prostytutek. Brak akceptacji, niezrozumienie, relacje rodzinne działające na zasadzie terroru totalitarystycznego, a nie trójpodziału władzy lub jakiejkolwiek formy demokracji. Są to problemy uniwersalne, niezależne od poziomu posiadanych dóbr czy też statusu społecznego, dlatego warto o nich mówić i tworzyć dzieła skłaniające do dyskusji. Film ten jest godny polecenia, mimo wielu wad widocznych na pierwszy rzut oka.


 

Text author
Filip Błaszczyk