Ellen Kuras to doświadczona autorka zdjęć i reżyserka filmowa. Zdobywczyni Oscara za pełnometrażowy dokument “Zdrada”. Dwukrotna laureatka nagrody Emmy. Była operatorem przy tak kultowych produkcjach, jak: „Zakochany bez pamięci” z Jimem Carreyem i Kate Winslet w rolach głównych, „Rolling Stones w blasku świateł” w reżyserii Martina Scorsese czy „Blow” z Johnym Deppem i Penelope Cruz. Na Mastercard OFF CAMERA jest jurorką w Konkursie Głównym "Wytyczanie drogi".
Jak odbierasz obecną edycję festiwalu Mastercard OFF CAMERA, będąc także Jurorem w Konkursie Głównym?
To co najbardziej podoba mi się w festiwalu jest fakt, że gości on początkujących filmowców, dzięki czemu my, jako Jury, możemy usłyszeć nowe głosy ujawniające się w kinematografii. Festiwal to także świetna okazja, by zobaczyć nowe materiały, a także ja-kiego rodzaju historie młodzi filmowcy chcą opowiadać.
Patrząc na filmy nominowane w Konkursie Głównym festiwalu Mastercard OFF CAMERA, jakie zagadnienia poruszane przez twórców wydają się Tobie najciekawsze?
Niektóre nominowane filmy dotykają tego samego problemu: wewnętrznego napięcia odczuwanego przez bohaterów oraz przeszkód, z którymi muszą walczyć w codzi-ennym życiu. Następnie, inne produkcje patrzą bardziej z historycznej perspektywy na to co przydarzyło się bohaterom w przeszłości. Wszystkie te historie dotyczą przede wszyst-kim człowieka i wędrówki, którą odbył w swym życiu.
Czy jako niezwykle doświadczona operatorką i reżyserką chciałabyś podzielić się najważniejszymi rzeczami, których nauczyłaś się w czasie swojej kariery?
Kino nie opiera się jedynie na rzemiośle, ale także na tym co pragniesz przekazać dalej widzowi i jak opowiedzieć o otaczającym nas świecie. Kino często odzwierciedla nasze czasy. Uważam, że ważnym jest by filmowcy byli przebojowi i tworzyli filmy stawiające odważne tezy w swoich historiach i bohaterach w nich uczestniczących. Kolejną wiadomością, którą bym przekazała innym twórcom jest o samym postępowaniu i hierarchii w tworzeniu filmów. Przez te wszystkie lata dowiedziałam się, że nie musisz być egocentrykiem, by być dobrym. Możesz być jednym z najlepszych w swoim fachu, pozostając życzliwą i hojną osobą.
Pracujesz w przemyśle filmowym od 30 lat, jakie zasady muszą przyjąć młodzi filmowcy, by stać się niezależnymi i wiarygodnymi twórcami?
Jedną z najważniejszym rzeczy, których się nauczyłam jest to, że musisz wierzyć swojemu instynktowi. Jako filmowiec często możesz mieć problemy ze znalezieniem drogi, którą chcesz podążać w swojej karierze, ponieważ działasz w biznesie, gdzie liczy się kreatywność. Jednak to właśnie ty musisz podjąć decyzje, które będą najlepsze dla twojego filmu. Możesz czuć się zdezorientowany, ponieważ wielu ludzi będzie starać się przeforsować swoje zdanie na temat tego, co musisz zrobić. Sądzę, że w pierwszej kolejności należy zaufać swej intuicji, która będzie twoim najlepszym doradcą.
Wiele dyskusji wywołuje dyskusja o to, kiedy film staje się ponadczasowym arcydziełem. Co według Ciebie definiuje znakomity film?
Na znakomity film składają się dwie rzeczy: to co twórca chce przekazać poprzez swój film oraz w jaki sposób zamierza to pokazać. Jakimi metaforami posługuje się reżyser by przekazać swoje pomysły? Czy film dochodzi odbija się szerszym echem i dotyka pewnych uniwersalnych wartości? Jak film wypada na tle historii kinematografii?
Rozmawiała Olga Urbanek