Archetyp twardego samca czy alternatywne modele męskości? Filmy prezentowane w specjalnej tematycznej sekcji 12.OFF CAMERA „Gdzie ci mężczyźni?” nie roszczą sobie pretensji do tworzenia jednego, uniwersalnego wzorca męskości. Pokazują mężczyzn różniących się między sobą rasą, klasą, seksualnością i pozycją genderową. A równocześnie zapraszają widzów do odbycia fascynującej, a momentami zaskakującej podróży, na przekór i wbrew ich oczekiwaniom oraz normom kulturowym.
Współczesność inspiruje filmowców do poszukiwań i stawiania szeregu pytań o rolę, funkcję i miejsce mężczyzn na mapie obyczajowej, zmieniającej się m.in. w wyniku akcji spod znaku „#metoo” i „#timesup” czy kolejnych skandali polityczno-obyczajowych obnażających toksyczność tradycyjnie pojmowanej męskości.
„Papi Chulo” to nowy film irlandzkiego reżysera, Johna Butlera, którego „Handsome Devil” był pokazywany dwa lata temu na OFF CAMERA. Reżyser wraca na festiwal z opowieścią o niespodziewanej i nietypowej przyjaźni między dwoma różnymi typami męskości uosabianej przez bohaterów - białej, homoseksualnej i uprzywilejowanej klasowo i latynoskiej, pochodzącej z tzw. „nizin społecznych”. Fascynującą więź jaka rodzi się pomiędzy jego bohaterami obnaża nie tylko liczne uprzedzenia kulturowe, ale pokazuje, że empatia i otwartość na odmienność to istotne komponenty męskich tożsamości, jakich często wciąż brakuje w nowoczesnym świecie. W głównych rolach Matt Bomer i Alejandro Patiño.
„Belmonte” Federico Veiroja, którego świetną „Apostatę” pokazywaliśmy kilka lat temu na OFF CAMERA, to historia mężczyzny doświadczającego kryzysu wieku średniego. Tytułowy bohater jest artystą i przygotowuje się właśnie do jednej ze swoich wystaw. Reżyser, wraz z odtwórcą głównej roli, swym bliskim przyjacielem, Gonzalo Delgado, budują intymny portret nieco pogubionego mężczyzny, który usiłuje odnaleźć się w nowoczesnym świecie. Samotne ojcostwo zderzone tu z twórczą pasją i namiętnością składa się na wielowymiarowy, a przy tym pełen czułości i empatii, wizerunek współczesnego faceta ukazywanego w nieustannym procesie ustanawiania własnej tożsamości.
„Thunder Road” to pełnometrażowy debiut Jima Cummingsa, reżysera, scenarzysty i odtwórcy głównej roli, który powstał w oparciu o jego krótki film i jest częściowo zainspirowany jedną z piosenek Bruce’a Springsteena. Głównego bohatera, Jima Arnaud, widzowie poznają w momencie, gdy ma wygłosić mowę pożegnalną na pogrzebie zmarłej matki. Wszystko jednak idzie nie tak… Film to zdobywca Grand Prix Jury na ubiegłorocznym festiwalu SXSW. Urzeka ciepło-gorzkim klimatem, a przede wszystkim empatią i zrozumieniem dla głównej postaci. Cummings tworzy przy tym inteligentne, lecz nie pozbawione cynicznych obserwacji, studium męskości w dosłownym i metaforycznym kryzysie.
„Zanurzenie” to częściowo autobiograficzny film izraelskiego aktora, scenarzysty i reżysera. Yon Rozenkier opowiada w swoim debiucie historię trzech braci, muszących zapomnieć o dzielących ich różnicach i dawnych waśniach. A wszystko po to, by spełnić ostatnie życzenie zmarłego niedawno ojca. Rozenkier dekonstruuje mity narosłe wokół twardej męskości i wywraca wizerunek macho, z którym musi zmierzyć się każdy z bohaterów. „The Dive” stawia odważne pytania o lojalność względem kraju, rodziny i wzorców wyznaczających bycie mężczyzną oraz cenie jaką przychodzi za nią zapłacić.
Więcej informacji o programie i nowościach 12.OFF CAMERA można znaleźć na www.offcamera.pl. Do zobaczenia w Krakowie od 26 kwietnia do 4 maja.